Anar al contingut

Notícies

ATL i l'IRTA signen un acord de col·laboració per desenvolupar projectes de valorització de residus i economia circular

ETAP Ter
13/10/2025
  • Els projectes se centraran en el desenvolupament de models de predicció de proliferacions de fitoplàncton als embassaments i en la utilització de fangs d’ETAP com a fertilitzants
  • L’Acord de col·laboració permetrà desenvolupar propostes de gestió pràctiques, que afavoreixin la valorització de residus i l’economia circular

L’Ens d’Abastament d’Aigua Ter-Llobregat (ATL) i l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) han signat un Acord d’Adhesió al Conveni de col·laboració que aquest centre de recerca té amb la Generalitat de Catalunya.

Aquest Conveni fixa els objectius estratègics de l’IRTA, les accions a desenvolupar i executar, els mecanismes de finançament  i el Pla d’Actuacions per al 2025.

L’Acord d’Adhesió a aquest Conveni respon a l’interès d’ATL per canalitzar l’execució d’actuacions de recerca mitjançant l’IRTA. L’objectiu és doble: oferir suport tècnic i científic en dos àmbits estratègics i assegurar el finançament necessari per a la seva execució.

 

Projectes i objectius compartits

Els dos projectes en els quals se centrarà aquesta col·laboració seran, d’una banda, l’assistència tècnica per al desenvolupament de models de predicció de proliferacions de fitoplàncton tòxic i nociu en els embassaments de Sau i Susqueda i, de l’altra, la determinació de l’interès dels fangs provinents de les plantes potabilitzadores com a fertilitzants en cultius de cereals d’hivern.

Els embassaments de Sau i Susqueda han sofert episodis de proliferació de microalgues que interfereixen en el tractament de potabilització que es duu a terme a la planta potabilitzadora i amb la qualitat de l’aigua tractada. Els impactes d’aquestes proliferacions poden afectar ja sigui per la producció de toxines o per l’increment de matèria en suspensió.

El projecte de desenvolupament de models de predicció de proliferacions de fitoplàncton tòxic i nociu en els embassaments de Sau i Susqueda donarà continuïtat als models desenvolupats durant l’any 2024 millorant-los i incloent nous taxons en funció de les presències i abundàncies dels anys 2021 a 2024.

Per altra banda, la proposta d’experimentació amb fangs provinents de les plantes potabilitzadores per a la fertilització de conreus extensius té com a objectiu principal determinar l’interès d’aquests per la fertilització en els cultius de cereals d’hivern i donarà també continuïtat a la recerca iniciada el 2024.

ATL genera 14.000 T/any de fangs provinents de les estacions de tractament d’aigua potable que gestiona, un material susceptible d’utilitzar-se en l’activitat agrària, com a aplicació fertilitzant pels cultius agrícoles.

Els objectius específics d’aquesta actuació inclouen comparar l’estratègia de fertilització basada amb els fangs d’ETAP respecte a l’estratègia tradicional basada amb adobs minerals en els cultius de cereals d’hivern, verificar la compatibilitat amb la normativa vigent i avaluar la sostenibilitat de les aplicacions a llarg termini.

 

Finançament i impacte

L’import destinat per a dur a terme aquestes actuacions és de fins a 42.940 euros.

A banda de la transferència econòmica, la col·laboració amb l’IRTA promou la transferència de coneixement i la formació del personal tècnic d’ATL, amb un component essencial en l’avanç de la bioeconomia circular i la millora de la gestió de l’aigua i l’agroindústria.

L’Acord d’Adhesió al Conveni permetrà desenvolupar propostes de gestió pràctiques, que afavoreixin la valorització de residus i l’economia circular.

Última actualització 13/10/2025 15:03

Fem servir cookies per millorar els nostres serveis i facilitar-vos l'ús del web. Si continueu navegant, considerem que n'accepteu l'ús. Podeu obtenir-ne més informació o bé informar-vos de com canviar-ne la configuració a la nostra Política d'ús de cookies.